Toimitilavuokraus etätyöaikana

Pandemian jälkeen kiinteistönomistajilla on edessään haaste: Kuinka saada toimitilat jälleen vuokrattua ja millaisia niistä pitäisi muokata, että ne kiinnostavat?

Toimitilavuokrauksen edelläkävijän täytyy asettua vuokraajien asemaan

Tarjoa vaihtoehtoja. Nyt on työntekijän markkinat ja työnantaja, joka ei tarjoa etätyömahdollisuuksia, on epäkiinnostava työnantaja (HS Visio, R.I.P. toimisto, 17.3.21) Eli työnantajat ottavat yhä suuremman riskin vuokratessaan tiloja työntekijöille, jotka eivät välttämättä halua edes tulla pääkallopaikalle! Tätä riskiä voi vuokranantaja pienentää mm. tarjoamalla entistä joustavampia vuokrasopimuksia. Lisäksi avoin kommunikaatio ja ketterä reagointi on aina arvostettu ja hyvä tapa pitää huolta vuokrasuhteista.

Joustavista vuokrasopimuksista hyvä esimerkki on YIT:n uusi Workery+ -konsepti, jonka ensimmäinen uudenlainen monikäyttäjäympäristö aukesi nyt keväällä Helsingin Vallilaan. Se tarjoaa erilaisia yhteiskäyttöalueita, avotyöskentelyalueita sekä yksityisiä tiloja. Vuokrasopimuksen voi tehdä haluamalleen työntekijämäärälle ja maksaa tilasta käytön mukaan. YIT:n mukaan konsepti sopii yrityksille, jotka eivät halua maksaa vajaakäyttöisistä neliöistä ja jotka eivät välttämättä halua sitoutua tiloihin vuosiksi etukäteen.

Tarjolla olisi hyvä olla myös 100% personoitavia “raakatiloja” asiakkaille, jotka haluavat päättää itse tai hyödyntää valitsemansa ammattilaisen apua. Useilla tämän päivän yrityksillä on tarkkaan laaditut brandbookit ja tilakonseptit, joita kaikki heidän toimipisteensä soveltavat tilan mukaan.

Jotta ihmiset saadaan takaisin toimistolle korona-ajan jälkeen, työpaikalla pitää olla jotain sellaista, mikä houkuttaa ihmiset takaisin. Jotain parempaa kuin kotona. En tarkoita mitään pallomeriä vaan hyvin suunniteltua tilaa, jossa on oikeanlaiset toiminnot. Pitää pystyä tekemään töitä rauhassa ja tehdä paikkoja, joissa ihmiset voivat kohdata.

Osallista

Vaikkei tarvetta uusille vuokralaisille tällä hetkellä olisikaan, on yhtä tärkeää pitää nykyiset vuokralaiset tyytyväisinä. Jo vuokrasopimusta kirjoittaessa on hyvä kirjoittaa selkeästi auki, mitkä investoinnit ja huollot kuuluvat kiinteistönomistajalle ja mitkä taas vuokraajalle. Kerro myös, millaisiin kustannuksiin olisit valmis tulemaan vastaan, varsinkin jos se edistää kaikkien vuokralaistesi yhteistä hyvää.

Osallistamalla vuokralaiset osaksi muutosprojektia, saat tärkeää tietoa tilojen käytöstä ja saat sitoutettua heidät entistä vankemmin nykyisiin tiloihin. Jos oma aika ei riitä, voi työhön palkata esim. osaavan palvelumuotoilijan. Muista myös tiedustella vuokralaisten kuulumisia ja tarpeita tietyn väliajoin. Jo aktiivisella ja keskustelevalla otteella olet muita edellä.

Hyödynnä paikan identiteetti

Tarvitseeko kiinteistön sijaita arvoalueella, tai omata aikakaudelle tyypillisiä piirteitä? Aina näin onnellisesti ei ole, mutta toki niistä on hyötyä. Jos aiot uudistaa liiketilaasi, pohdi onnistuuko korjausrakentamisessa ottaa huomioon rakennuksen vanhoja ratkaisuja modernisoimalla niitä hillitysti, vanhaa kunnioittaen. Korosta positiivisia asioita ja hyödynnä niitä myös markkinoinnissa. Myös toimitilojen halutaan herättävän tunteita ja jos arvot kohtaavat myös vuokralaisen kanssa, sitouttaminen alkaa onnistuneesti jo heti alkumetreillä.

Jos arkkitehtuuri ei itsessään tarjoa tarpeeksi virikkeitä, löytyykö alueelta sen sijaan mielenkiintoista historiaa tai tapahtumia, joita voisi käyttää vetonaulana kiinteistövuokrauksessa? Liittämällä rakennuksen luontevaksi osaksi kehittyvää kaupunkirakennetta, lisäät myös alueen vetovoimaisuutta.

Perusta kuntoon

Viimeisenä, muttei suinkaan vähäisimpänä: Panosta toimivaan ja moderniin talotekniikkaan. Ajoittain on hyvä tarkastaa, että kiinteistön perusasiat ovat kunnossa. Kiinnitä erityistä huomiota sisäilman laatuun, ilmanvaihtoon, laadukkaaseen valaistukseen ja akustiikkaan. Säästöä syntyy päivittämällä energiaa kuluttavat vanhat laitteet ja vaihtamalla polttimot ledeiksi, jos näin ei ole vielä menetelty. 

Kestävät pintamateriaalit taas maksavat itsensä moninkerroin takaisin, sillä laadukkaissa pinnoissa on tarpeeksi kulutuspintaa ja ne ikääntyvät kauniisti. Materiaalien vaihtoa uusiin voi viivyttää huoltamalla olemassa olevia pintoja oikeaoppisesti, joten pidä kiinteistön huoltokirja ja tuotekortit ajantasaisina ja muista jakaa ne kiinteistöhuollon eri tahojen kesken.

Ja koska varautuminen tulevaan on yhä tärkeämpää, kannattaa tarkastella tilojen turvallisuutta eri näkökulmista. Auloihin ja toimistotiloihin voidaan tarvita lukuisa määrä desinfiointipisteitä tai lisää käsienpesualtaita. Bakteereja voidaan vältellä myös asentamalla kosketusvapaita hanoja ja valokatkaisijoita, sekä suosimalla bakteereille epäystävällisiä pintamateriaalivaihtoehtoja.

Uudistustöissä ihmisten hyvinvoinnin lisäämisen on oltava tärkein kriteeri, joka tulee pitää mielessä. Jos kaipaa lisäapuja ihmisten parempaan huomioimiseen osana kiinteistöbisnestä, kannattaa tutustua amerikkalaiseen WELL Building Standardiin, joka on saanut hyvin jalansijaa jo Euroopassakin.

Onko WELL sinulle jo ennestään tuttu?

Jaa: