25/11/2021

Kokonaisvaltainen tilakokemus

Muodoste-tilasuunnittelu

Kun puhumme kokonaisvaltaisesta tilakokemuksesta, tarkoitamme muutakin kuin tilaratkaisuista koostuvia asioita. Tarkoitamme kaikkea sitä, mitä voit kokea aisteillasi. Seuraavaksi kerromme sinulle, miten voit lisätä aistikkuutta ja elämyksellisyyttä tilaasi.

Mistä tunnelma koostuu

Ihmisellä on viisi perusaistia – näkö-, haju-, maku-, kuulo- ja tuntoaisti, joilla havainnoimme ympäristöämme. Jotkin tilat antavat virikkeitä kaikille aisteille, jolloin voimme sanoa kokemuksemme olleen hyvinkin kokonaisvaltainen. Tunnelma koostetaan kokoamalla tilaan näitä aisteja kutkuttavia asioita. Jos ne unohdetaan, kutsumme tilaa usein kovaksi, karuksi, tylsäksi tai mitäänsanomattomaksi. Tilojen aistiympäristöjä kartoittaessa ainoastaan makuaisti jää hieman vähemmälle huomiolle.

Tilasuunnittelussa kokonaisvaltainen näkemys ja ote on tuttua, mutta välillä tietyt näkökulmat ja suunnittelun osa-alueet nousevat erityisesti framille liittyen ajan trendeihin. Tällä hetkellä tiedostetaan hyvin vahvasti tilojen merkitys ihmisten psyykeen ja palautumisen mahdollistamiseen. Olette mahdollisesti jo kuulleetkin termit ”aistiystävällisyys” tai ”aistiesteettömyys”, joiden tärkeyteen on viimevuosina herätty laajemminkin. Aistiystävällinen tila tarjoaa mahdollisuuden lepoon ja palautumiseen, kun kaikki aistiärsykkeet ja kuormittavat elementit on rajattu pois ja jätetty tarjolle vain hyvinvointia tukevia asioita. Näitä voivat olla esim. epäsuora ja säädettävä valaistus, haptiset pintamateriaalit ja hyvä akustiikka.

Blogin lopusta löydät kätevän tarkistuslistan, jonka avulla voit tarkastella oman tilasi esteettömyyttä aistit huomioiden.

Jotain kaikille aisteille

Näköaisti nauttii kontrasteista, yllätyksellisyydestä ja visuaalisesti silmää miellyttävistä kokonaisuuksista. Jos vietämme tilassa paljon aikaa, yksityiskohdilla on merkitystä, kun katse vaeltelee ympäri huonetta. Väreillä, muodoilla ja valaistuksella voimme luoda mielenkiintoisia kohteita, joissa riittää katsottavaa myös eri vuorokauden tai vuodenaikoina. Viime viikolla kuulimmekin hauskan faktan, että esimerkiksi kaupunkiympäristössä ihmisen tulisi yllättyä näkemästään keskimäärin n. viiden minuutin välein, tiloissa tietenkin yhä tiuhemmassa tahdissa. Näin siis kaupallisten tilojen suhteen.

Kannattaa myös havainnoida, millaisia näkymiä tiloista avautuu ja erityisesti mitä tietyistä istumapaikoista näkee. On ikävää, jos parhaalla ikkunapaikalla onkin suora näköyhteys jonnekin, minne asiakkaiden ei tarvitsisi nähdä laisinkaan. Visuaalinen hälykin voi turruttaa, joten muista jättää tilaan väljempiä kohtia, kuten tyhjää tasotilaa. Sekä tavarapaljous, että tilaan valitut värit vaikuttavat suoraan tilan harmoniaan.

Kuuloaisti vaikuttaa merkittävästi keskittymiskykyymme. Jos tilan akustiikka on huono, ajatuksemme harhailevat ympärillä kuuluvissa äänissä. Taustahäly ja häiriöäänet ovat hallittavissa akustoivien materiaalien käytöllä ja sijoittamalla keskittymistä vaativat tilat rauhallisempiin alueisiin. Harmittavaa onkin, että iso osa uusista rakennuksista näyttää hyvältä, mutta kaikuminen on haaste, jota ei ole huomioitu suunnitteluvaiheessa. Muista siis kiinnittää huomiota häiritsevien äänien lisäksi myös jatkuvaan taustaääneen – mistä se tulee ja voiko sitä hillitä?

Kuuloaistia voidaan hyödyntää myös brändäämisessä. Äänimaailman muotoilulla voidaan tukea erilaisten tunnetilojen kokemista tilassa. Monet isot brändit ovat jo heränneet äänen mahdollisuuksiin ja äänibrändänneet itsensä. Bauer Median Lauri Domnic on todennut hyvin ”Jos kaikki visuaalisuus riisutaan pois, miten brändi on olemassa ja tunnistettavissa?”

Lue lisää, miten voit hyödyntää ääntä brändisi kehittämiseksi: Mitä tarkoittaa äänibrändäys?

Tuntoaistia voidaan herätellä pintamateriaalien erilaisilla struktuureilla tai yksinkertaisimmillaan vain optimaalisella sisälämpötilalla. Ilmastoinnin veto, tai liian kylmä tai kuuma sisälämpötila voivat viedä huomion haluamaltasi kohteelta. Kaikki kosketukselle alttiit pinnat, kuten lattiat, ovenkahvat ja huonekalut, luovat tunnelmaa. Siinä missä kivilattia tuntuu jalan alla kovalta ja kylmältä, on tekstiilimatto lämmin ja pehmeä. Materiaali voi myös kertoa itsestään ja luoda mielikuvia, vaikka emme fyysisesti koskettaisikaan sen pintaa.

Materiaalien ulkonäkö voi myös hämätä: Kylmä metalli ei olekaan niin viileän oloinen, kun se on pulverimaalattu lämpöisellä sävyllä. Myös yleistä tuntemusta tilan kylmyydestä tai lämpöisyydestä voidaan häivyttää käyttämällä tilassa viileitä tai lämpimämpiä sävyjä, vaikka lämpötila pysyisi jatkuvasti samana.

Hajuaistille voimme tarjota mitä erilaisimpia tuoksuja, mutta varsinkin julkitiloissa pitäisimme tuoksujen määrän minimissä erilaisten herkkyyksien vuoksi. Oletko koskaan pohtinut, miltä yrityksesi voisi tuoksua? Tuoksuilla voit myös korostaa myytävän tuotteen ominaisuuksia ja vaikuttaa asiakaskokemukseen. Useilla ulkomaisilla hotelleilla ja liikkeillä löytyykin jo omat nimikkotuoksunsa. Jos et halua tilaasi ylimääräisiä tuoksuja, panosta ainakin siivoamiseen ja puhtauteen, ettet ainakaan tarjoile epämiellyttäviä hajuja!

Voit myös tarkastella tilojesi pintamateriaaleja, erittävätkö ne kenties erilaisia hajuja tai päästöjä. Materiaalien valinta ei ole yhdentekevää, vaan niillä voi olla suuri merkitys sisäilman laatuun. Kotimainen M1-merkintä on Rakennustietosäätiö RTS:n myöntämä rakennusmateriaalien päästöluokitus, joka kertoo, että tuote on läpäissyt sille laaditut vaatimukset hyvän sisäilman laadun suhteen.

Kuinka toteuttaa käytännössä?

Autismi- ja Aspergerliitto ry, Satakunnan ammattikorkeakoulu ja Suomen erityisherkät ry ovat kehittäneet yhdessä työkalun, joka on kaikille saatavilla oleva tarkistuslista: ”Tilojen esteettömyskartoitus aistit huomioiden.”

Tarkastele tilaasi asiakkaan tai työntekijän silmin

• Lataa alta löytyvä tarkistuslista
• Tutki liiketilaasi, toimistoasi tai muuta työympäristöäsi
• Käy lista läpi kohta kohdalta ja jos jokin asia ei mielestäsi ole parhaimmalla tolalla, kirjaa ylös toimenpiteet epäkohdan ratkaisemiseksi.
• Voit myös osallistaa työntekijät mukaan kokeiluun ja antaa heidän täyttää omat listansa.