Materiaalien, värien ja muotojen ilosanomaa

Esittelemme sisustukseen ja asumiseen liittyviä heikkoja signaaleja, joita mahdollisesti alkaa näkyä yhä enemmän niin yritysmaailmassa kuin yksityishenkilöidenkin arjessa.

Helsingin Sanomat haastatteli Muodosteen perustaja Hannaa yhtenä sisustusalan ammattilaisista liittyen sisustuksen ja asumisen tulevaisuuden näkymiin. Luonnollisesti iso osa teemoista jäi haastattelussa avaamatta ja haluammekin nyt jakaa ne teille tarkemmin näin blogimme kautta! Tulevaisuus ja sen tuomien muutosten havainnointi on olennainen osa toimistomme arkea, joten näistä löydöksistä riittäisi keskustelemista vaikka loputtomiin.

Lue lisää: Värien paluu, HS, 28.3.2021 (vain tilaajille).

Kolmiulotteisuutta ja väri-ilottelua

Sisustuksessa uskomme, että kiinnostus ja tietoisuus eri materiaaleista ja niiden ominaisuuksista kasvaa entisestään. Väreillä ja muodoilla korostetaan omintakeista tyyliä. Samalla, kun trendejä seurataan, ollaan myös kiinnostuneempia löytämään juuri se oma linja sisustuksen suhteen. Pinnalla olevista asioista poimitaan ne itselle sopivimmat jutut. 

Materiaaleissa korostuu erityisesti haptisuus. Tuntoaistille toivotaan miellyttäviä ja vaihtelevia pintoja, jotka vaikuttavat meihin hienovaraisesti. ”Aistiystävälliset tilat” ovat vilahdelleet niin alan ammattilaisten kuin ahkerien sisustajienkin sanavarastossa. Usea tavoittelee rentouttavaa ja hyvinvointia tukevaa tilaa. Värejä on uskallettu alkaa käyttää lähivuosina rohkeammin. Tästä jos mistä olemme erittäin innoissamme!

Värit ovat helppo tapa tuoda persoonaa esiin, oli kyse sitten yrityksen tiloista tai kodista. Sisustaminen maaleilla on havaittu helpoksi ja vaivattomaksi tavaksi tuoda väriä tiloihin. Tulevan kesän väreissä näkyy aikaisemmista kesistä hieman poiketen runsaita ja syviä värejä. Kesäiset pastellit ovat pienemmässä roolissa kuin aiemmin, lukuunottamatta violettia, joka on siirtymässä pukeutumisesta myös sisustukseen. 

Muodoissa kaarevuus, kolmiulotteisuus ja rosoisuus ovat yhä pinnalla. Kaarevuutta löytyy niin kalusteista, peileistä kuin laatoistakin. Rosoisuus näkyy myös teollisesti tuotetuissa sarjoissa, joissa jäljitellään käsintehtyä pintaa ja jälkeä. Vanha keramiikka on noussut uuteen kukoistukseen, kun kirpputoreilta ja varastoista kaivetaan esille mitä erilaisimpia löytöjä. Pienesineiltä haetaan uniikkiutta ja omaperäisyyttä.

Maadoittuminen, kotoisuus ja tilojen käyttötarpeiden tarkastelu

Omaa asuntoa, taloyhtiötä tai taloa tarkastellaan nyt uusin silmin. Ulkotilojen käyttömahdollisuuksia punnitaan ja oman kodin muunneltavuutta on lisätty niin kalusteiden, kuin elektroniikankin avulla. Voisiko parveketta hyödyntää viljelyyn? Tai voisiko vaatekaappiin rakentaa seisomatyöpisteen?

Hyggeilyä on viety vieläkin pidemmälle – onko esim. hollantilainen Niksen -käsitteenä tuttu? Pandemia on saanut meidät kehittämään kotoilun käsitettä ja rakastumaan uudelleen ulkoiluun. Sisustaminen on siis siirtymässä myös ulos. Omasta pihasta halutaan saada oleskelu- ja ajanvietepaikka siinä missä sisätilatkin.

Ulkotilaakin voi tarkastella samalla tavalla kuin sisätilojen toimintoja. On kesäkeittiöitä, oleskelutiloja, pelialueita jne. Ja jos metallikalusteet sisätiloissa ovatkin vähentyneet niin ne ovat tehneet valtauksen pihoilla. Värikkäät ja mielenkiintoiset muodot näkyvät ulkokalusteissa ja niitä löytää monista hintaryhmistä.

Uutta kotia rakentaessa ei tavoitella enää isoa kotia, vaan less is more -periaate yleistyy. Kotien suunnittelussa tavoitellaan äärimmäistä toiminnallisuutta ja tilatehokkuutta, jolloin käyttökustannuksetkin saadaan pienemmiksi. Olemme yhä tietoisempia omista tarpeistamme. Kotiin valitaan hartaudella ne tuotteet, mitä sinne mahtuu.

Huonekalubrändien laadukkuus ja kotimaisuus kiinnostavat. Tällä hetkellä kiinnostavia nousevia brändejä ovat mm. Made by Choice, Basta ja Norma.

Ja lopuksi: Vaikka talot pienenevät, niin tekniikan määrä kasvaa. Älykoti on valtavirtaa – Koti varustetaan niin tehokkaan talotekniikan, kuin viihde-elektroniikan suhteen. Ääniohjauksen uskotaan yleistyvän myös kodinkoneisiin, nyt kun älykaiuttimet ovat jo nostaneet merkittävästi suosiotaan. Tutuimpia lienevät Apple Siri, Amazonin Echo ja Alexa sekä Google Home.

Pandemia on luonut myös tarpeen tehokkaammalle sähköinfralle: Kotityöskentelijät vaativat nopeita verkkoyhteyksiä ja yhä useampaan kotiin tullaan tulevaisuudessa tarvitsemaan valmiudet sähköautolle.

Entä mitä muita mielenkiintoisia muutoksia tulevaisuudessa tullaan näkemään?

Jaa: