Mitä hyötyä värikonseptista on yritykselle?

Miten käyttää värejä yritystoiminnassa ja miksi? Värien käyttö ja erilaiset väriyhdistelmät ovat makuasioita, mutta niillä on myös psykologisia ja toiminnallisia ominaisuuksia.

Väreillä voidaan ohjata ostopäätöksiä

Värit ohjaavat valintojamme joka päivä. Asiakas valitsee mielellään tutun ja turvallisen, mutta mielenkiintoisia vaihtoehtoja on aina hyvä tarjota. Värikkäät ja harmoniset markkinointikuvat sosiaalisen median tulvassa erottuvat edukseen ja jäävät katsojan mieleen; vaikka hän lopulta valitsisikin tutun ja turvallisen värivaihtoehdon.

Väreillä on paikkansa erityisesti uusien tuotteiden lanseerauksessa markkinoille. Mitkä ovat julkaisuhetken väritrendit, entä vuoden päästä? Kannattaako uida täysin vastavirtaan, vai hyödyntää ajalle tyypillisiä sävyjä? Tutkiminen kannattaa, sillä kohderyhmäsi voi olla hyvinkin valtavirrasta poikkeavaa sorttia. Kun tuotteen värikonsepti on mietitty tarkkaan, värit sointuvat keskenään hyvin yhteen ja muodostavat eheän kokonaisuuden. Tuotteissa värillä voidaan myös opastaa käyttäjää esimerkiksi korostamalla painiketta eri värillä tai sävyllä kuin muu tuote.

Lue lisää: Konseptisuunnitelma kertoo kuvin ja sanoin suunnitteluprojektisi tavoitetilan

Värien käyttö tilasuunnittelussa

Mitä sinulle tulee mieleen kuvauksesta ”värikäs tila”? Kenties räikeitä värejä iloisessa sekamelskassa? On kuitenkin mahdollista olla värikäs olematta sekava ja räikeä. Värien yhdistely tapahtuu ammattilaisilla täysin intuitiolla, mikä sopii yhteen minkäkin kanssa.

On myös olemassa oivia apuvälineitä tai kaavoja, joilla yhdistelmiä voi kasata itse. Perehtymällä värioppiin ja väriympyrän toimintaperiaatteeseen, voit havainnoida erilaisia väriharmonioita. Niihin kuuluvat mm. päävärit, vastavärit, lähivärit, monokromaattinen ja kolmisointuvärit.

Jos isojen pintojen sävyttäminen tuntuu liian rohkealta, voivat jo pienetkin vivahteet väriä antaa tilalle mielenkiintoisen vaikutelman verrattuna täysin värittömään tilaan. Jos pohja on neutraali, voi väripilkkuja hyödyntää korostamaan haluamiaan asioita. On myös hyvä huomioida, että erilaiset pinnat toistavat värejä eri tavalla ja värin toistoon vaikuttaa myös se, mitä muita värejä ympärillä on käytetty.

Itse värejä tärkeämpää on kuitenkin tietää, kenelle tilaa ollaan suunnittelemassa ja mitä tilassa tullaan tekemään. Rauhoittumista vaativa tila, joka on täynnä kirkkaita värejä ei varmasti tue tilalle asetettua toimintatavoitetta. Kun taas inspiroivaksi ja aisteja stimuloivaksi tilaksi tarkoitettu, mutta ilmeeltään leikkaussalia muistuttava kliininen tila puolestaan ei inspiroi ketään.

Väreillä voit vaikuttaa tilan kokemiseen, mutta väritkin voi kokea eri tavoin. Mikä näistä tiloista resonoi sinulle eniten?

Värikonseptit yritysilmeen apuna

Oletko joskus pohtinut miksi tietyn toimialan yritykset käyttävät samoja värejä yritysilmeessään? Brändivärien valinnan taustalla on voitu hyödyntää syvällistä pohdintaa väripsykologian avulla.

Mustan, harmaan ja sinisen sävyt viestivät tunnetusti luotettavuudesta ja vihreät esimerkiksi ekologisuudesta, luonnollisuudesta ja raikkaudesta. Punaista käytetään monesti kun halutaan kiinnittää huomio, kertoen mm. alennuksista. Se on myös intohimon ja energisyyden väri.

Värikonsepti voi saada alkunsa yrityksen tarinasta, avainsanoista tai toimialaan liittyvistä (ja ehkä vasta tulevistakin) väritrendeistä. Lukkoon lyöty värikonsepti auttaa yritystä tulevien visuaalisten elementtien valinnoissa, jolloin haluttu linja on yhtenäinen ja väreillä kerrottu viesti säilyy mukana läpi muutosten.

Yrityksellä on hyvä olla oma värikonseptinsa, mutta niin myös sen yksittäisellä tuotteella tai tuoteperheellä. Tällä hetkellä erilaiset kuratoidut värikokoelmat ovat erityisesti maalivalmistajien suosiossa (tsekkaa esim. Cover Story ja Milieu!). Näissä tarina ja tunne näyttelevät myös isoa osaa. Värit luovat emotionaalisen yhteyden ja tunteen tuotteeseen tai tilaan.

Värien kokemisessa tilassa myös brändin arvoilla on merkitystä – sitoutuminen on helpompaa, kun sävyt viestivät samaa linjaa kuin merkin muukin arvomaailma. Erilaisilla väriyhdistelmillä luodaan yritykselle uniikki identiteetti, jolla erotutaan joukosta. Sävyjä voidaan käyttää myös uudistumiseen ja brändivärit voivatkin hieman päivittyä aika ajoin, kuten myös tuotteiden vakiovärit.

Uusi tuote kehitteillä, mutta et tiedä mitä värejä valita?

Väreillä on projekteissamme suuri painoarvo. Kannustamme asiakkaitamme heittäytymään rohkeasti värien maailmaan, harmaata ja valkoista osataan Suomessa käyttää turhankin luontevasti. Värikonsepti kertoo kuvin ja sanoin suunnitteluprojektisi tavoitetilan, sekä sisältää tarkat sävymääritykset ja mallipalat tuotteesi uudistamiseksi.

Jaa: