Elämyksellinen tila ja brändin mukainen sisustus vahvistavat sekä liiketoimintaa, että sidettä yrityksen, työntekijöiden ja asiakkaiden välillä. Yhtenäinen ilme luo viimeistellyn mielikuvan, kun yritysilme on tunnistettava ja se on jalkautettu systemaattisesti jokaiseen kanavaan.
Asiakkaille yrityksen kanssa yhteensopiva arvomaailma on ostamisen peruste, jota ei tule vähätellä. Asiakkaan ei tällöin tarvitse arvuutella, olikohan nyt kyse samasta yrityksestä, jonka nettisivuja hän juuri äsken googlasi. Vahvalla toimitilabrändäyksellä myös erottaudutaan kilpailijoista.
Aluksi tarvitaan tilakonsepti, joka toimii kaikkien valintojen punaisena lankana. Ehkä yritykselläsi jo onkin graafinen ohjeisto, joka sisältää brändivärejä ja visuaalisen identiteetin elementtejä. Entä onko mukana yrityksesi tarina? Arvopohja, viestinnän kärki? Millainen on se maailma, johon haluat asiakkaasi tilaratkaisuilla johdatella? Mitä viestiä tilan tulisi heille kertoa?
Kaikkea tätä brändimateriaalia voimme käyttää pohjana tilakonseptin suunnittelussa. Tilaratkaisut ja materiaalivalinnat tukevat haluttua linjaa ja niiden tulee viestiä samoja asioita, kuin yrityksen brändi.
Olipa kyseessä sitten
myymälä tai palveluita
tarjoava yritys,
voi ensivaikutelman
luoda vain kerran.
Kun konsepti on valmis, on aika hypätä käytäntöön. Konseptin hyötynä on, että se voidaan jalkauttaa minkä kokoiseen tilaan vain. Vaikka konseptointivaiheessa liikutaankin vahvasti visuaalisuuden ympärillä, ovat käyttäjälähtöisyys ja toiminnallisuus aina suunnittelun lähtökohtina.
Toimitilabrändi voidaan jalkauttaa tilaan mm. erilaisten väri- ja materiaalivalintojen avulla. Kustomoidut, brändille suunnitellut erikoiskalusteet ovat varma tapa tuoda elämyksellisyyttä ja yrityksen persoonaa esille tilassa. Pintamateriaalien ja kiintokalusteiden lisäksi irtokalusteiden muodot ja materiaalit sekä valaistus ovat avain asemassa.
1. Panosta ensivaikutelmaan!
Mitä asiakas näkee ensimmäisenä, kun hän astuu sisään tilaan? Houkutteleeko näkymä tutustumaan lisää, vai ajaako se kiinnostuneen asiakkaan pois? Olipa kyseessä sitten myymälä tai asiantuntijapalveluita tarjoava yritys, voi ensivaikutelman luoda vain kerran.
2. Hyödynnä tilojen koko potentiaali
Toimitilat ovat yleensä iso investointi ja on rahan tuhlausta olla hyödyntämättä tilojen koko potentiaalia. Yksittäisten valintojen sijaan tulisi kiinnittää huomiota kokonaisuuteen ja kokonaisvaltaisuuteen. Mieti myös voisiko tilaratkaisuilla vaikuttaa asiakaskokemukseen aivan uudella tavalla?
3. Toimitilabrändäys ei ole sama asia, kuin logo tilan seinällä
Liian usein törmää siihen, että puhutaan toimitilabrändäyksestä ja sillä tarkoitetaan vain erilaisin tapoihin sijoitella logoja pitkin tilaa. Tämä on mielestäni asiakkaan aliarvioimista 2020-luvulla.
4. Uskalla erottua rohkeasti
Jos haluat jäädä mieleen on uskallettava tehdä rohkeita valintoja. Vaikka brändisi olisi hillitty ja värit neutraaleja, se ei tarkoita, että tilan täytyy olla tylsä ja kolkko.
5. Hyödynnä tilaa monipuolisesti markkinoinnissa
Kun tila viestii samaa linjaa yrityksesi brändin kanssa, puhuvat myös tilassa otetut kuvat samaa visuaalisuutta. Sisällöntuotanto helpottuu, kun kuvamateriaalia on helppo tuottaa yrityksen omissa tiloissa, omien brändivärien ja arvoja viestivien väri- ja materiaalivalintojen keskellä.
Uusin suunnittelukohteemme, kauneushoitola & joogastudio MySense by Flamingo Spa aukesi Viihdekeskus Flamingoon maaliskuussa 2023. Varsinaisesta brändityöstä vastasi markkinointitoimisto Kupli.
Kuplin tekemän aineiston pohjalta koostimme MySensen tilabrändin, joka sisälsi moodboardin ja tarinan sisustusratkaisuiden pohjalla. Arvot ja avainsanat heräsivät henkiin tilan puhjetessa remontin myötä uuteen kukoistukseensa.
Muodoste Design Studio on vuonna 2016 perustettu sisustusarkkitehtitoimisto. Tehtävämme on luoda asiakkaillemme kilpailuetua konseptoinnin ja kokonaisvaltaisen tilasuunnittelun avulla.