Törmäytys – Erotu, näy ja tunnu

Yritysten palvelutarjonnan ja tilan rikastaminen täysin ”out of the box” on myyntivaltti, jolla erottaudutaan kilpailijoista ja tahkotaan tulosta.

Inspiroivat ja hauskat toimintamallit tavanomaisen tapahtuman yhteydessä ovat oiva tapa erottautua kilpailijoistasi. Mutta mistä sen yllättävän näkökulman omaan liiketilaansa ja palvelutarjontaansa oikein saa? Alla kolme käytännön vinkkiä, miten voit hyödyntää törmäyttämisen ideologiaa elähdyttämään palveluitasi.

Altistu uusille ärsykkeille

Ajatukset junnaavat ja ideat oman palvelun suhteen pyörivät ympyrää. Mistä niitä uusia ajatuksia oikein löytäisi? Vastauksena on ohjeemme altistaa itsesi uusille ärsykkeille: Opi, havainnoi ja vuorovaikuta. Seuraa uutisia oman alasi ulkopuolelta. Lue kirjoja ja tieteellisiä artikkeleita, kuuntele uusia kappaleita ja mielenkiintoisia podcasteja. Ajaudu tasaisin väliajoin mukavuusalueesi ulkopuolelle.

Havainnoi ympäristöäsi. Käy uusissa paikoissa ja tarkastele mitä ihmiset siellä tekevät. Missä näit innostuneita kasvoja ja iloista puheensorinaa? Muista myös verkostoitua ja keskustella. Uudet näkökulmat eri alan ihmisiltä ovat kullan arvoisia. Ihmiset kertovat myös mielellään mielipiteensä, missä ovat kokeneet erityisen hyvää tai inspiroivaa palvelua.

 

Kirjaa tekemäsi havainnot ja ideat ylös vain niille varattuun paikkaan, jolloin niihin on helppo palata myöhemmin. Ideoilla on tapana jatkojalostua ajan kuluessa.

Törmäytä

Nyt kun olet kartuttanut kokemuspakkiasi ja tuulettanut ajatuksiasi, seuraa se inspiroivin osuus. Älä tee asioista liian monimutkaisia, vaan anna inspiraation viedä. Kukaan ei ole tuomitsemassa, teitkö harjoitteen oikein vai väärin.

Voit hyödyntää ideoiden listaamiseen perinteistä listausta ranskalaisin viivoin, piirtää miellekartan tai kerätä inspiraatiokuvia vaikka Pinterest-kansioon. Valitse umpimähkään idea ja mieti, miten tarjoaisit sen asiakkaillesi nykyisen palveluntarjontasi osana. Älä vielä anna reaalimaailman estää ideointiasi, vaan revittele rohkeasti.

Kun olet työstänyt muutamia hauskoja yhdistelmiä, voit pohtia, mitkä olisivat askeleet kyseisen toiminnan järjestämiseksi. Mitä pienempiin askeliin saat ideat purettua, sitä mahdollisimmiksi ne muuttuvat. Tuntuvatko ne enää niin mahdottomilta ajatuksilta? Löydät varmasti myös inspiroivia teemoja, joilla voit yhdistää uudet aluevaltaukset olemassa olevaan tarjontaasi, vaikka ne olisivatkin ensi alkuun peräisin täysin eri maailmoista.

Villi kortti: Tilan mahdollisuuksien lisääminen yhteistyöllä

Jos koet uuden palvelualan sulauttamisen osaksi omaa liiketoimintaasi liian riskaabelina, suosittelemme pohtimaan myös yhteistyön mahdollisuuksia. Eli milloin palvelusi voisi toimia jonkun toisen toimijan palvelun yllättävänä rikastuttajana tai päinvastoin? Ohessa muutama esimerkki.

Olet menossa lomalle ja varaat hotellia. Varauksen yhteydessä voit ruksittaa olevasi kiinnostunut vaatekonsultin koostamasta puvustosta, jonka voit vuokrata lomasi ajaksi. Täytät kaavakkeen, jossa kysytään kokosi ja selvitetään vaatteille toivomasi tyyli. Vaatevuokraus-yritys toimittaa vaatteet suoraan hotellihuoneeseen, jonne vuokravaatteet voit myös huoletta jättää lomasi jälkeen. Jos taas ihastuit vaatteisiin ja haluat ne omaksi, maksat ne samalla kun luovutat huoneesi.

Toinen esimerkki: Omistat kiinteistön, jossa on paljon toimistotiloja. Havaitset, että alimmainen kerros on liian vilkas rauhalliseen työskentelyyn, joten olet päättänyt sijoittaa sinne henkilöstöravintolan. Rakennuksen sijainti olisi tosin otollinen myös muille ravintolan käyttäjille, kuin oman kiinteistösi väelle. Päätät heittäytyä ja etsiä ravintolan, joka toimisi myös iltaisin. Tällöin tilan käyttöaste kasvaa ja toimistotilasi linkittyy entistä tukevammin osaksi kaupunkirakennetta.

Ideoi rohkeasti, se ei maksa mitään. Lopulta saatatkin huomata, että jokin puolivuotta sitten järjetön idea, jonka totesit täysin mahdottomaksi toteuttaa, onkin juuri hyödynnetty kilpailijasi toimesta!

Eli muista ideoinnin lisäksi myös toimia ja tarttua tilaisuuksiin ajoissa. Vaikka joku tekisikin kyseisen asian myöhemmin tehokkaammin, paremmin ja nopeammin, edelläkävijät muistetaan kyllä.

Jaa: