Miltä myymälätilojen tulevaisuus näyttää?

Miten kivijalkamyymälöiden on kehityttävä säilyttääkseen asiakkaansa tulevaisuudessa?

Harkitseva kuluttaja

Verkkokaupan vallatessa tilaa markkinoilla on myymälöiden uudistuttava ja uudistettava omaa tarjontaansa ja palveluansa pysyäkseen mukana kilpailussa. Kun tuotteet ovat täysin samat kuin verkkokaupoissa, täytyy kivijalan erottautua erityisen hyvällä palvelulla.

Itsetietoisempi ja ekologisempi kulutustapa on tullut jäädäkseen. Nuoret sukupolvet omaavat kyseiset arvot jo melkein luonnostaan, mutta muutkin ovat heränneet – osittain pandemian pakottamalla myötävaikutuksella. Olemme viettäneet paljon aikaa kotiympyröissä, jolloin monessa taloudessa on havahduttu omiin kestämättömiin kulutustapoihin. Myöskään taloudellinen tilanne ei ole kaikilla samalla tolalla kuin ennen, jolloin ostoksia tehdään harkitummin.

Fyysinen liiketila toimii yrityksen arvojen ja visuaalisten mielikuvien pohjana. Brändi rakentuu sekä digitaalisen, että fyysisen näkyvyyden kautta. Kokonaisvaltainen asiakaskokemus tulee olla yhtenäinen jokaisessa kanavassa. Kokemuksellinen ja hyvin suunniteltu myymälä toimii markkinointikeinona ja tunnettuuden kasvattamisessa monipuolisesti, niin digitaalisissa kanavissa, kuin fyysisissä kohtaamisissa.

Kokemusten kaipuu

Digitalisaatio vaikuttaa väistämättä myös kivijalkakauppojen toimintaan. Se on myös valtava mahdollisuus saada valtakunnallista tai jopa maailmanlaajuista näkyvyyttä verkossa. Verkkokaupassa palvelu on mahdollista automatisoida huippuunsa, mutta fyysisestä liikkeestä asiakas usein odottaa saavansa henkilökohtaisempaa ja personoitua palvelua, jota kasvottomassa verkkokaupassa ei ole tarjolla.

Entä jos myymälät alkaisivatkin panostaa juuri siihen? Kuvitellaanpa uuden ajan myymälä, joka muistuttaa enemmän elämyksellistä showroomia, kuin perinteistä liiketilaa. Asiakkaan palvelupolku voisi näyttää tältä:

  • Astut sisään kiehtovaan tilaan, joka vaikuttaa kaikkiin aisteihisi. Valaistus on säädetty astetta hämärämmäksi, mutta kuratoitu tuotevalikoima on korostettu. Tuoksumaailma on pohdittu hillityksi, mutta ajatuksesi vierivät viime kesän sateiseen sunnuntaipäivään.

  • Löydät mielenkiintoisen vaatteen, josta jokaista kokoa löytyy vain yksi kappale. Sinulle tulee olo, että se on oikea löytö. Vaate on helppo napata väljästä rekistä, joten päätät sovittaa sitä.

  • Kuljet kohti tilavia sovituskoppeja, joita ei voi olla huomaamatta niiden mielenkiintoisen valaistuksen ja pintamateriaalin vuoksi. Yksityisyyteen ja siisteyteen on panostettu ja sulkemalla verhon takanasi, tuntuu kuin olisit hypännyt pikkuiseen loistohotellin sviittiin. Minimaalinen irtiotto arjesta.

  • Sovituksen jälkeen toteat, että haluaisit ostaa kyseisen vaatteen. Sovituskopin älynäyttö on jo havainnut mitä tuotteita toit koppiin, joten ne on helppo valita tilattaviksi. Koska olet kanta-asiakas, näyttö ehdottaa toimitusta suoraan kotiin. Valitset sen ja olet tyytyväinen päätökseen. Palautat sovittamasi vaatteen myyjälle, joka asettelee sen paikalleen ja kertoo miten hoitaa vaatetta oikein.

  • Palaat kotiin, mutta heti-mukaan-nyt-ostokokemusta köyhempänä. Saat sähköpostiisi sinulle räätälöidyn kiitoksen käynnistäsi, sekä myös hoito-ohjeen ja tiedot, miten voit kierrättää vaatteen kun se on joskus tullut käyttöikänsä päähän. Ostokokemus tuntui merkitykselliseltä ja harkitulta. Ikään kuin olisit tehnyt sijoituksen, josta olet vastuussa. Pian paketti onkin jo ilmestynyt kotiovellesi ja sen avaaminen tuntuu entistä merkityksellisemmältä.

Tuntuisiko kyseinen ostokokemus sinulle luonnolliselta vai vieraalta? Sillä voi Suomessa erottautua nyt, mutta kenties lähitulevaisuudessa se on yhä arkipäiväisempää. Tulevaisuudessa verkkokaupan ja fyysisen myymälän yhteensovitukseen kannattaa satsata yhä enemmän ja pohtia miten ne voisivat tukea toisiaan parhaalla mahdollisella tavalla.

3 erilaista tulevaisuuden myymäläkonseptia

1. Elämyksellinen kosmetiikkaliike. Aasian lukuisat meikki- ja ihonhoitoliikkeet ovat ottaneet askeleen kohti ekologisuutta, personointia ja elämyksellisyyttä. Pandemian myötä useat ostajat ovat siirtyneet verkkoon, mutta on tärkeää pohtia miten luoda kaikista optimaalisin ostokokemus, kun asiakkailla on joskus mahdollisuus päästä paikanpäälle. Myymäläshoppailun vähennyttyä erilaiset sähköiset masterclass-kurssit ja Instagram livet ovat täyttäneet hiljaisia hetkiä, mutta se on ollut myös hyvää aikaa panostaa myymälän tilasuunnitteluun.

2. Hollantilainen sisustusbrändi Fest Amsterdam on vienyt kokemuksellisen myymäläkonseptin huippuunsa. Heidän toisen myymälänsä erikoisuutena on co-working tila, johon tuotteista kiinnostunut asiakas voi tulla vaikka päiväksi tekemään töitä ja saada kunnon käyttökokemuksen sen sijaan, että kävisi kerran istumassa ja kokeilemassa tuotteita. Tai ehkäpä haluat ennemmin istua alas ja uppoutua elokuvien maailmaan lippulaivamyymälästä löytyvässä mini elokuvateatterissa; aivan kuin kotona.

3. Vieraanvaraisuus edellä. Luotsaamamme törmäytys-metodi näkyy myös maailmalla, kun erilaiset myymäläkonseptit kokeilevat onneaan: Aina kahvilan tai ravintolan lisääminen jokaiseen toimipisteeseen ei ole hyvä idea, mutta joillekin se voi toimia erityisen hyvin. Myymälä+ravintola- tai myymälä+hotelli-kombinaatiot ovat jo jalkautuneet osaksi joidenkin brändien strategiaa. Kahvila-myymälä voi muuntua ilta-aikaan coctail-baariksi tai showroom tyylikkääksi aperitiivo-paikaksi. Framen haastattelemat asiantuntijat korostavat, että vieraanvarainen asiakaspalvelu läpi koko ostopolun on menestyksen avain.

Kaipaako sinun myymälätilasi uudistusta tai konseptin päivitystä?

Jaa:

Lisää artikkeleita: