Miten suunnitellaan erottuva messuosasto, joka jää kävijöiden mieleen?

Syksyn messukausi käy kuumimmillaan, ja ensi vuoden messujen suunnittelu odottaa jo nurkan takana. Moni miettii miten luoda erottuva messuosasto, joka jää kävijöiden mieleen vielä messujen jälkeenkin.

Määrittele selkeä tavoite messuille

Messuilla huomiosta kilpaileminen korostuu. Ennen messuja ja fyysisen osaston suunnittelua kannattaa olla selkeänä tavoite ja missio, miksi messuille mennään. Mikä on se goal, joka kertoo oliko messuihin panostaminen kannattavaa.

Osallista messuilla työskentelevä henkilökunta sekä myynti ja markkinointi mukaan suunnitteluun. Millaisella strategialla messuille on tarkoitus mennä? Millainen on kävijän asiakaspolku? Kaiken tulisi tukea sitä ydinviestiä, jonka olette valinneet osaksi messuosastoanne.

Ketä messuilla halutaan puhutella ja tavoittaa? Halutaanko hankkia uusia yhteistyökumppaneita? Tai tietoa, miten kuluttajat ottavat uuden tuotteen vastaan? Kun tavoite on kirkkaana mielessä, on aika paneutua messuosaston elementteihin.

Sisällytä ydinviesti osaksi osastoa

Mikä on se kärki ja kiteytys, jonka haluaisit ilmestyvän ihmisten mieleen, kun he ajattelevat yritystäsi? Ydinviestisi tulisi olla tarpeeksi selkeä, että kävijä sen nähtyään ymmärtää mitä yritys tekee ja miten voit häntä palvella.  Oma hashtag on myös erottuva tapa, jolla voit aktivoida messukävijöitä jakamaan kuvia osastostasi.

Muista myös digitaaliset mahdollisuudet: Interaktiiviset ja digitaaliset näytöt ja välineet ovat hyvä keino näyttää yrityksesi persoonaa ja ihmisiä brändin takana. Myös erilaiset prosessikuvaukset tai hankalasti selitettävät tuotekuvaukset voi kiteyttää multimediaksi. Infonäyttöön voit myös valita näkymäksi yrityksesi somekanavan, jolloin messukävijät voivat jättää oman jälkensä osaksi brändisi osastoa.

Uskalla erottua joukosta

Jos haluat luoda erottuvan messuosaston sinun tulisi uskaltaa ajatella “boksin ulkopuolelta”. Riko toimialallesi liittyviä normeja, jotta erotut muista toimialasi yrityksistä. Visuaalisesti mielenkiintoinen osasto saa ohikulkijan pysähtymään ja tutustumaan yritykseesi.

Käyttämällä systemaattisesti yrityksen omia brändivärejä, fontteja ym. typografiaa, luot kävijöille yhteneväisen visuaalisen viestin. Nettisivut, markkinointiaineistot, esittelijöiden vaatteet ja fyysiset tilat, kuten toimitila tai messuosasto tulisi olla tunnistettavissa.

Voit myös suunnitella messu- ja pop-up-tapahtumiin täysin omanlaisensa teeman tai konseptin, joka voi poiketa yrityksesi yleisestä linjasta. Tekemällä vähän rohkeammin, jäät todennäköisemmin ohikulkevien ihmisten mieleen. Muista myös, että messuvalaistus voi tehdä tepposet liian hennoille sävyille.

Muodoste Design Studio — Kokonaisvaltaista kilpailuetua tilasuunnittelun ja konseptoinnin keinoin.

Brändin arvojen mukaiset materiaalit

Brändivärit ovat luonteva osa brändäystä, mutta kun luodaan fyysistä tilaa, se ei aina riitä. Laajenna näkökulmaasi ja pohdi, mikä olisi sinun yrityksesi arvojen mukainen pintamateriaali? Erilaisilla tekstuureilla ja kuvioilla saat visuaalisuuteesi syvyyttä ja mielenkiintoista kosketuspintaa.

Jos esimerkiksi kiertotalous on lähellä yrityksesi prosesseja ja arvomaailmaa, kenties jokin messuosaston elementti voisi olla rakennettu kierrätysmateriaalista? Kun haluat korostaa luonnollisuutta, tuo mukaan puuta tai muita luonnonmateriaaleja. Silkkikasvit kestävät hyvin uusiokäyttöä monilla messuilla.

Luo kokonaisvaltainen brändikokemus

Tuomalla messuosastolle jotain poikkeavaa, joka resonoi kävijän useinkin ”unohdettuihin” aisteihin, luot vahvemman muistijäljen. Valaistus, äänimaailma tai jopa tuoksu voi luoda kokonaisvaltaisen brändikokemuksen. Voit houkutella kävijöitä vuorovaikutukseen brändisi kanssa erilaisilla osallistavilla elementeillä.

Ota myös huomioon, miten voisit tarjota messukävijälle jotain lisäarvoa. Perinteiset lahjukset kuten karkit ja kynät löytyvät lähes jokaiselta osastolta. Entä jos keksisit jonkin brändiäsi paremmin kuvastavan tuotelahjan tai messupalvelun?

Osaava henkilökunta avainasemassa

Vaikka itse messuosasto olisi kuinka elämyksellinen, ei se yksistään riitä. Osaava ja asiastaan innostunut henkilökunta on avainasemassa ja kruunaa messukävijän kokemuksen. 

Yrityksestä ja osastosta ylpeä henkilökunta saa varmasti innostuksen tarttumaan myös kävijöihin. Parhaimmillaan kohtaaminen messuesittelijän kanssa sitouttaa kävijän brändiisi. Pahimmillaan huonosti valmistautunut ja messuille väkisin mukaan otettu esittelijä voi romuttaa kävijän käsityksen brändiäsi kohtaan kokonaan.

Tässä kohtaa ei siis kannata säästää ja ottaa kummin kaiman poikaa messuille töihin, ellei hän ole motivoitunut ja täysin sisällä yrityksesi arvoista ja tuotteista sekä messuille asetetuista tavoitteista.

Miltä teidän seuraava messuosasto voisi näyttää?

Olemme apunasi, kun tavoitteenasi on luoda strategisesti kannattavia valintoja, konseptoinnista valmiiseen toteutukseen. Saat meiltä halutessasi yksittäisiä palveluita tai voimme tarjota sinulle isompia kokonaisuuksia ja toimia kumppaninasi.

Muodostetaanko yhdessä jotain uutta?

Jaa: