Tulevaisuus tarvitsee näkemyksellistä tilasuunnittelua

Tilasuunnittelija hallitsee monimutkaisia projekteja, joissa on monta muuttujaa. Alati muuttuvassa maailmassa työnkuva on kuitenkin sirpaloitunut ja laajentunut siitä, millaisia mielikuvia ihmisillä sisustusarkkitehdin työstä esimerkiksi televisio-ohjelmien kautta on muodostunut.

Mitä näkemyksellisyys on ja mistä se syntyy?

Näkemyksellisyys ei ole jotain, minkä oppii kirjoista. Yksinkertaisuudessaan se on jonkun ihmisen tai yrityksen mielipide tai näkemys jostain asiasta. Näkemyksellisyys syntyy jatkuvan kehityksen ja ymmärryksen kasvattamisen kautta. Mihin ollaan tulevaisuudessa menossa, tai mitä vaihtoehtoisia mahdollisuuksia on olemassa.

Uudenlaisten ajattelutapojen omaksuminen, kouluttautuminen ja asioiden tutkiminen antavat uusia ulottuvuuksia. Havainnoimalla avoimin mielin omaa ympäristöään ja muita ihmisiä voi nähdä asiat aivan uudessa valossa. Astumalla henkisesti askelen taaksepäin, kokonaisuuden hahmottaa helpommin.

Mutta pelkkä valtava löydösten määrä ei vielä johda mihinkään. Jotta tiedosta ja havainnoista saadaan jotain irti, tarvitaan näkemyksellisyyttä hyödyntää ja analysoida saatavilla olevaa tietoa ja dataa. Kun ymmärrys on saavutettu, voidaan koota loppupäätökset, jotka usein myös ohjaavat myöhempiä valintojamme.

Näkemyksellisyys tilasuunnittelussa

Sisustusarkkitehti ja tilasuunnittelija myy ennen kaikkea omaa ammattitaitoaan ja näkemystään. Joskus vain ulkopuolisen silmin havaitaan kehityskohtia, joille asiakkaan omat silmät ovat jo tottuneet. Tilasuunnittelu on karkeasti sanottuna asiakkaan tai loppukäyttäjän tarpeiden leipomista tarkoituksenmukaiseen tilaan, niin toiminnallisesti, kuin visuaalisestikin.

Tilasuunnittelun tulee tukea yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita. Loppukäyttäjän ymmärtäminen, oli se sitten asiakas tai työntekijä, on avainasemassa ihmislähtöisessä suunnittelussa. Usein päädymme asiakaskokemuksen kohentamiseen palveluympäristöjen yhteydessä ja työntekijäkokemuksen parantamiseen työympäristöprojekteissa. Molemmissa tapauksissa tarvitaan näkemystä ja kykyä nähdä lopputuloksen kannalta oleellisimmat asiat ja hyödyntää tätä tietoa suunnittelussa.

Tilastrategialla on tärkeä rooli, erityisesti pidempiaikaisten ja suurempien kokonaisuuksien hahmottamisessa. Tilauudistusta pohtiessa täytyy pystyä arvioimaan tilojen tarpeellinen koko ja tuleva käyttöaste, sekä miten liiketoiminnan muutokset tulevat niihin mahdollisesti vaikuttamaan. Ennakoimalla voimme tehdä kestävää rakentamista, joka muokkautuu tilojen käyttäjien tarpeiden muuttuessakin suhteellisen pienillä resursseilla. Muuntojoustavuus ja elinkaariajattelu tulisi nivoa osaksi suunnitteluprosessia jo sen aikaisessa vaiheessa. Jälkikäteen modulaarisia tai muunneltavia tilaratkaisuja on haastavampaa ja kalliimpaa tuoda osaksi tilaa.

Yritystiloissa tilasuunnittelun yksi tärkeistä tehtävistä on brändin jalkautus fyysisiin tiloihin. Yrityksen visuaalinen ilme, arvomaailma ja tilastrategia toimivat punaisena lankana, kun sisustusarkkitehti luo näkemyksensä tulevasta tilasta. 

Tiloja tulisi suunnitella
kokonaisvaltaisesti ja rohkeasti.
Liian usein toimitilat ajatellaan pakollisena
kulueränä, vaikka ne tulisi nähdä tuottavana investointina.
Yritystilojen ja kiinteistöjen potentiaali
markkinoinnissa sekä työntekijäkokemuksen ja
brändin rakentamisessa on valtava.

Ennakointi muuttuvassa toimintaympäristössä

Näkemyksellinen osaaminen korostuu maailman muuttuessa. Kyky nähdä olennaiset asiat ja niiden merkitys ympäröivään maailmaan on entistä tärkeämpää. Monikriisien aikakautena tulevaisuuskyvykkyydestä on tullutkin yritysten elinehto.

Kun ymmärrys asiakkaan liiketoiminnasta on saavutettu, voidaan sen perusteella sijoittaa yritys toimialansa toimintakentälle. Näin voimme löytää erottautumistekijöitä kilpailijoihin nähden, sekä tavoitteita, joita kohti pyrkiä. Swot-analyysin kautta voidaan visualisoida erinäiset haasteet ja uhat riskien välttämiseksi. Saamme luotua ideaalisia skenaarioita ja arvontuotannon vaiheita, joita korostaa tilasuunnittelussa. Laadukkailla ja tarkoituksenmukaisilla tiloilla on mahdollista vaikuttaa liiketoimintaan ja parempaan tuottavuuteen.

Ennakoinnin avulla on mahdollista saada kilpailuetua, kun muutoksen merkit havaitaan jo varhaisessa vaiheessa. Oman ajatusmaailman rikastaminen ja “out of the box” -ajattelu tukevat myös uusien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamisessa. Kun on olemassa ymmärrys, mihin yrityksen omassa liiketoiminnassa ja toimintaympäristössä ollaan menossa, pystytään ennakoimaan tulevia muutoksia myös tilaratkaisuissa.

Jaa:

Löydä oma erottuvuustekijäsi ja
saavuta kilpailuetua

Autamme sinua löytämään liiketoimintaasi raikkaat näkökulmat, jotka toimivat myös kansainvälisillä markkinoilla. Lopputuloksena syntyy skaalautuva ja selkeä kokonaisuus, joka palvelee tulevaisuuden muuttuvissakin olosuhteissa.

Ota yhteyttä, niin kartoitetaan yhdessä teidän tilanne.

Jaa: